Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Wrocław. Analiza wariantów tramwaju na Klecinę, wkrótce konsultacje społeczne

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
07-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
07-04-2025
Źródło:
Transport Publiczny/UM Wrocław

Podziel się ze znajomymi:

Rozpoczyna się kolejny etap przygotowań do budowy tramwaju na Klecinę. Jest to przygotowanie analizy m.in. pod kątem społecznym czy finansowym. Kiedy ta zostanie przeprowadzona, to o dwóch wariantach będą mogli się wypowiedzieć też mieszkańcy. Padła też wstępna data otwarcia nowej trasy tramwajowej we Wrocławiu.

Budowa tramwaju w głąb Kleciny, tak jak opisywana przez nas m.in. trasa pod dworcem głównym, trasa na Swojczyce czy trasa na Psie Pole, została zapisana we wrocławskim Programie Tramwajowo-Autobusowym realizowanym do 2032 roku.

– Bardzo często spotykamy się ostatnio z mieszkańcami przy naszych inwestycjach w komunikację zbiorową. Tym razem mówimy o Klecinie. Dzisiaj ważny dzień, podpisanie umowy – rozpoczęła Reneta Granowska, wiceprezydent Wrocławia.

Tramwaj na Klecinę. Rozpoczyna się analiza wariantów

W piątek, 4 kwietnia podpisaną została umowa z firmą, która zajmie się analizą dwóch wariantów nowej trasy tramwajowej na Klecinę. Dolnośląska Pracownia Projektowa efekty swoich prac zaprezentuje dopiero za kilka miesięcy. Jednak jeszcze przed wakacjami – jak słyszymy – jest spotkanie informacyjne z mieszkańcami.

– Jeden z tych wariantów przebiega już po trasie, która została zaplanowana w planach miejscowych i jest tam przestrzeń, żeby teraz zaprojektować linię tramwajową. Natomiast drugi wykorzystuje tereny zielone [wzdłuż rzeki] i jest to wariant powstały z inicjatywy społecznej – tłumaczy w rozmowie z "Transportem Publicznym" Wojciech Kaim, kierownik projektu w spółce Wrocławskie Inwestycje. – Pozwólmy projektantowi przyjrzeć się wszystkim uwarunkowaniom i ocenić obydwa warianty.


Fot. Daniel Siwak | W ramach planowanej inwestycji ma powstać drugi tor na ul. Przyjaźni

Analiza obydwu wariantów będzie prowadzona w oparciu o cztery główne kryteria: społeczne, ekonomiczne, środowiskowe i techniczne. Dla przykładu: przy kryterium ekonomicznym dowiemy się, jakie mogą być szacunkowe koszty realizacji każdego wariantu. Z kolei kryterium techniczne pozwoli odpowiedzieć na pytania o sposób przejścia trasy przez rzekę oraz o możliwość i budowy drugiego toru na ul. Przyjaźni.

– Ten krótki odcinek robi wielką robotę. Oszacowaliśmy, że jeżeli powstanie, to trzy razy więcej mieszkańców będzie miało bardzo wygodny i krótki dostęp w ciągu pięciu minut dostęp do przystanków tramwajowych. W związku z tym warto to robić. Przy projektowaniu czekają nas tak naprawę trzy najważniejsze wyzwania: wybór wariantu, most na Ślęży oraz sposób zaprojektowania drugiego toru na ul. Przyjaźni – zaznacza Monika Kozłowska-Święconek, dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego Wrocławia.

Dwa warianty: miejski i społeczny, każdy budzi dyskusję


Planowany przebieg torowiska na Klecinę to około 2 kilometry nowego torowiska wraz z potrzebną infrastrukturą, jak torowisko, sieć trakcyjna, odwodnienie, oświetlenia czy chodniki. O inwestycji wiemy sporo, a przede wszystkim to, że rozpocznie się w obu wariantach od ul. Przyjaźni, która już od al. Karkonoskiej zyska dwa tory.

  • Wariant 1 (planistyczny): Przyjaźni, wzdłuż budynków nr 83, 85, 86, 87, 88, 89, przejście przez Krzycką, obok Krzycka Business Park, nowy most przez rzekę Ślęża, przejście przez Dożynkową i Jutrzenki, wzdłuż Buraczanej, Kupiecka, pętla Kupiecka
  • Wariant 2 (społeczny): Przyjaźni, pętla Klecina, teren wzdłuż rzeki, nowy most przez rzekę Ślęża, przejście przez Dożynkową i Jutrzenki, wzdłuż Buraczanej, Kupiecka, pętla Kupiecka

 

Przystanki wstępnie zaplanowano przy ulicach: Krzyckiej, Życzliwej, Dożynkowej czy w rejonie skrzyżowania Buraczanej i Stefki. Żeby ułatwić przesiadki pomiędzy tramwajami i autobusami, pętla Kupiecka będzie umożliwiała wjazd właśnie autobusów. Póki co nie jest rozważana likwidacja pętli Giełdowa. Natomiast przy nowej pętli powstanie także parking P&R.

Dolnośląska Pracownia Projektowa, z którą miasto podpisało umowę, będzie miała dwa lata – najpóźniej do 4 kwietnia 2027 na wykonanie analizy wielokryterialnej. Firma ta ma także przygotować koncepcję, projekty budowlany i wykonawczy oraz uzyskać niezbędne decyzję administracyjne.

Spółka Wrocławskie Inwestycje szacuje, że budowa może potrwać 1,5 roku, a po nowej trasie mieszkańcy będą mogli podróżować pod koniec 2028 roku.
Partner działu

Sultof

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wrocław. Pro-Tra Building wykonawcą TAT na Swojczyce

Prawo & Finanse

Bydgoszcz kończy modernizację części torów na Toruńskiej

Komunikacja

Poznań, Kraków i Wrocław ze środkami z KPO na tramwaje

Prawo & Finanse

Wrocław zapowiada przetarg na projekt tramwaju na Klecinę

Komunikacja

Wrocław zapowiada przetarg na projekt tramwaju na Klecinę

Bartosz Chochołowski/wroclaw.pl 18 listopada 2024

Zobacz również:

Wrocław. Pro-Tra Building wykonawcą TAT na Swojczyce

Prawo & Finanse

Bydgoszcz kończy modernizację części torów na Toruńskiej

Komunikacja

Poznań, Kraków i Wrocław ze środkami z KPO na tramwaje

Prawo & Finanse

Wrocław zapowiada przetarg na projekt tramwaju na Klecinę

Komunikacja

Wrocław zapowiada przetarg na projekt tramwaju na Klecinę

Bartosz Chochołowski/wroclaw.pl 18 listopada 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5